האפוטרופוס הכללי: מנהלי החשבונות של חסרי הישע גונבים את כספם

חשדות למעילות ענק התגלו לאחרונה בשני תאגידי אפוטרופסות. ספק אם הקורבנות, רובם בערוב ימיהם, יזכו לקבל ולו מעט מכספם בחזרה  - אורלי וילנאי - הארץ - יוני 2009

מעצרה של מנהלת תאגיד האפוטרופסות "קרן דורי דורות", אתי לוי, בשבוע שעבר, לא הפתיע את אנשי לשכת האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. חודשים ארוכים ניהלו נגדה אנשי האפוטרופוס והמשטרה חקירה סמויה, שבסופה התגלו ממצאים לפיהם מעלה בכספי החסויים שהיו באחריותה בהיקף של מיליוני שקלים. מדובר באנשים שאינם מסוגלים לנהל את כספם לבד, וזקוקים לאפוטרופוס.
דפוס הפעולה של לוי נראה להם מוכר. קצת יותר משנה לפני כן, במארס 2008, נעצרה מנהלת תאגיד אפוטרופסות נוסף לטיפול בחסויים. ירדנה נילמן שמה, מנהלת "ירדנה נילמן שירותי אפוטרופסות בע"מ", שעל פי הממצאים מעלה בעשרה מיליון שקל מכספי החסויים. בין המעילות נמצא קשר הדוק: בטרם פתחה נילמן את תאגיד האפוטרופסות שלה היא ניהלה את "קרן דורי דורות", ואחרי שעזבה החליפה אותה לא אחרת מאשר אתי לוי שנעצרה, כאמור, בשבוע שעבר. לא רק זאת, אלא שאחרי שנילמן נתפסה והחברה שלה נסגרה, הועברו החסויים בהם טיפלה לחסותה של קרן דורי דורות שהחשדות למעילותיה התגלו רק עכשיו.
כמה מהחסויים נפלו קורבן לשתי המעילות. עכשיו מתברר כי ספק אם הקורבנות, רובם בערוב ימיהם, יזכו לקבל ולו מעט מכספם בחזרה. נילמן ניצלה את התמהמהות המשטרה וברחה מהארץ בנובמבר האחרון. היא לא מעולם הועמדה לדין. צווי עיקול הוטלו על הרכוש שהשאירה מאחור, אולם אין בו כדי לכסות ולו אחוז מהכסף שנעלם. על הכספים שנלקחו על פי החשד על ידי "קרן דורי דורות", ניתן יהיה לדבר רק אחרי הליך משפטי ארוך ומייגע וספק אם בסופו ייוותרו אותם חוסים בחיים.
בישראל חיים כיום 40 אלף בני אדם המוגדרים "חסויים". רבע מהם נתונים לטיפולם של תאגידים פרטיים שקיבלו את אישור משרד הרווחה והמשפטים, היתר נתונים לחסותם של אנשים פרטיים, לרוב קרובי משפחה. 20 המפקחים במשרד האפוטרופוס הראשי אמורים לוודא שהתנהלות התאגידים תקינה. "בסדר גודל כזה של מספרים אין סיכוי שנוכל לבצע בדיקה פרטנית", אומר האפוטרופוס הכללי, עו"ד שלמה שחר. "כל אפוטרופוס צריך להגיש דו"ח חד שנתי לבדיקה על כל חסוי וכדי להשתלט הקמנו מאגר של יועצי מס שיוודאו את סבירות ההוצאות מחשבונו של החסוי". כך החלה להתגלות המעילה לכאורה של "קרן דורי דורות".
עד לפני עשר שנים טיפלה בחסויים בישראל רק "הקרן לטיפול בחסויים" של משרד המשפטים. אולם בשל בעיות התנהלות, הוחלט לפתוח את התחום לתאגידים פרטיים ולחלק ביניהם את החסויים. ההנהלה בקרן התחלפה והיום אין תלונות על התנהלותה, אולם תאגידים אחרים כבר נכנסו לתמונה.
לדברי סגנית האפוטרופוס הכללי, עו"ד סיגל יעקובי, המחשבה במשרד הרווחה, שביצע את השינוי, היתה שככל שיהיו יותר תאגידים שאחראים על פחות חסויים כך תהיה הביקורת קלה יותר. אולם התוצאה הפוכה. "יש לבצע חשיבה מחודשת להחמרת הקריטריונים", היא אומרת. "כיום לא צריך לעבור מכרז או ועדה, מספיק להציג ניסיון טיפול במבוגרים ולפעמים אפילו רק תואר עו"ד". כדי לשנות את המצב, כינס האפוטרופוס הכללי ועדה של משרד הרווחה והמשפטים. כל עוד פועלת הוועדה לא יונפקו מינויים חדשים לטיפול בחסויים.
במסגרת הפשיטה על משרדי "דורי דורות" מצאה המשטרה ארגז תכשיטים שהיו שייכים ככל הנראה לחוסות שמתו. בחשבוניות שהוגשו לאפוטרופוס הכללי דווחו שיפוצים בעשרות אלפי שקלים, אך בדיקה מהירה העלתה שבחלק מהמקרים לא בוצעו שיפוצים כלל. כך נעשה גם בדיווחים על טיפולי שיניים, הכספים נלקחו אבל החוסים לא קיבלו טיפול. "מדובר ברמת השפלות הנמוכה ביותר", סיכם עו"ד שחר, "אנו מתייחסים בחומרה למי שאמורים לדאוג לחיי חסרי הישע ולמעשה גונבים את כספם, נעשה הכל לשנות זאת". 


האפוטרופוס הכללי, עו''ד שלמה שחר. גייס יועצי מס לבדיקת תקינות ניהול החשבונות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה